Fokus:Framtid 2024

SYV-utveckling pågår! Fokus styrning - ledning.

 

Under 2024 har Hej Syv förmånen att leda en aktiv utvecklingsprocess kring skolans studie-och yrkesvägledning. Fokus ligger på styrning, ledning och organisation av verksamheten. Vi sökte 10 deltagande grundskolor. Men trycket var så hårt att 12 skolor nu utgör startfältet. Satsningen genomförs på initiativ av Hej Syv med stöd av Svenskt Näringsliv och pågår februari till november. Vår målbild är att visa goda exempel på:

  1. hur rektor organiserar för området (skapar förutsättningar, mål, riktlinjer, systematik)
  2. hur skolan implementerar och får med sig personalen (hela skolans ansvar)
  3. vad som planeras och görs med eleverna (syv-plan)
  4. hur arbetet följs upp (SKA)

Deltagande skolor: Hedebyskolan Trosa, Hagaskolan Dals-Ed, Karinslundsskolan Strängnäs, Lilla Parkskolan Aprendere, Tellusskolan Robinson Tellusskolan, Borås kristna skola, Strängnäs Montessori, Maserskolan Borlänge, Tranängskolan Tranemo, Norrgärdsskolan Norrtälje, Snörromskolan Dals-Ed, Kastanjeskolan Tomelilla.

Vill du genomföra en liknande satsning hos dig? Kontakta gabriella@hejsyv.se

Innehåll & målbild utvecklingsprocessen:

Utvecklingsprocessen är aktiv. Vi träffas fem gånger digitalt under året med start i februari och rundar av i november. Mellan träffarna sker utvecklingssteg på skolan. Under våren sätter vi grunderna för att skolan ska vara redo att jobba med skolans SYV-plan fullt ut lå 24/25. Vi jobbar oss igenom fyra steg; Här är vi - Hit ska vi - Så gör vi - Så blev det. Mot målbild att visa;

  1. hur rektor organiserar för området (skapar förutsättningar, mål riktlinjer, systematik)
  2. hur skolan implementerar och får med sig personalen (hela skolans ansvar)
  3. vad som planeras och görs med eleverna (syv-plan)
  4. hur arbetet följs upp (SKA)

Processen leds av Gabriella Holm & Lotten Johansson och skolorna har tillgång till hejframtidsval.se samt stöd mellan träffarna. Läs mer om oss på www.hejsyv.se.

Vilka skolor:
10 grundskolor f-9 där rektor/skolledning aktivt vill utveckla skolans studie- och yrkesvägledning. Vi välkomnar även f-6 skolor (du behöver ej ha någon syv, det har vi!).

Vilka deltagare:
Två personer per skola. Skolledare plus syv (eller av rektor utsedd person). Viktigt att de som deltar är positivt inställda till SYV-området. Vill och har mandat att leda, utveckla och sprida. Samt prioriterar alla fem träffar. Det viktigaste är engagemang!

Var:
Digitalt Zoom.

Datum:
Träff 1. Uppstart. Här är vi.
Utifrån 11 skattningsindikatorer identifierar vi nu-läget för skolans (och gruppens) SYV-arbete. Vi tittar även på dina elevers behov av SYV kopplat till en kartläggning.
27/2 alt 6/3
Kl. 08.30-11.30

Träff 2. Hit ska vi.
Utifrån skattning och kartläggning formulerar vi mål och bakgrundsbeskrivning till skolans SYV-plan. Vi ger förslag på hur personalen kan börja involveras i SYV-arbetet under våren samt förtydligar roller/ansvar.
20/3 alt 26/3
Kl. 08.30-10.30

Träff 3. Så gör vi.
Vi summerar vårens arbete med fokus på skattningens indikatorer kring organisation, uppföljning, och personalens arbete. Samt blickar mot nästa läsår med målbild att då jobba fullt ut med skolans SYV-plan. Vad kan/behöver då göras i juni och på augustidagarna?
14/5 alt 16/5
Kl. 08.30-10.30

Träff 4. Så gör vi.
Erfarenhetsutbyte kring höstterminens uppstart och hur skolan organiserat för SYV lå 24/25. Samt att vi tittar på SYV-planens kvalitet utifrån bakgrundsbeskrivning, mål och planerade elevaktiviteter.
27/8 alt 29/8
Kl. 08.30-10.30

Träff 5. Avslut. Så blev det - Nu fortsätter vi!
Vi avslutar vår utvecklingsprocess genom att titta på skolans och gruppens förädlingsvärde utifrån skattning. Hur SYV-planen ser ut samt hur vi avser hålla i arbetet till juni-25 och framåt. Vi sprider process och resultat.
6/11 alt 7/11
Kl. 08.30-10.30

Kontakt/frågor:
gabriella@hejsyv.se, 070 615 3016

Om satsningen:
*Satsningen genomförs på initiativ av Hej Syv med stöd av Svenskt Näringsliv. 

SYV-området har genom åren granskats, undersökts och utretts**. Vi vet bristerna. Återkommande utmaningarna är exempelvis styrning/ledning, hela skolans ansvar och att SYV inte ingår i det systematiska kvalitetsarbetet.
– Om dessa bitar inte finns på plats finns ingen tanke, struktur eller långsiktighet i SYV-arbetet. Och vem kan påverka här? Jo, rektor. Därför behöver vi i första hand satsa på skolledningen, säger Gabriella Holm & Lotten Johansson Hej Syv.

– För Svenskt Näringsliv är studie- och yrkesvägledningen viktig eftersom det handlar om att fler elever ska få möjlighet att göra medvetna och genomtänkta studie- och yrkesval. Bra studie- och yrkesvägledning leder till att vägen till jobb förbättras och företagens kompetensförsörjning underlättas. Nästa år förändras principerna för dimensionering av gymnasieplatser. Då kommer både elevernas önskemål och arbetsmarknadens behov vägas in. Det har betydelse för studie- och yrkesvägledningen och det blir viktigt att den förbättras och utvecklas, säger Johan Olsson Svenskt Näringsliv.

**Skolinspektionen 2013, 2019, 2023. SyvBarometern 2011-2023 (5). SOU 2019:4 Framtidsval.

Allting bör göras så enkelt som möjligt, men inte enklare

- Albert Einstein